مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22891 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

كدام انفاق پسنديده تر و داراي ثواب بيشتر است؟
در انفاق مطلوب و پسنديده چند موضوع بايد تحليل و بررسي شود:
1. اهداف انفاق.
2. انگيزه هاي انفاق.
3. مقدار آن.
4. چگونگي.
5. مصرف.
6. موانع انفاق.
7. وسعت انفاق.
يك: هدفهاي انفاق بايد سازندگي، ايجاد همبستگي بين مؤمنين و اتحاد هر چه بيشتر مقصد باشد.
دوم: انگيزه ها مي تواند طبع بخشنده يا بروز عاطفه و رقابت، چنانكه در جمعي مسابقه هر چه بيشتر دادن بگذارند، يا خودنمايي و يا وظيفه باشد. روشن است كه اگر در هنگام انفاق انگيزه خويش را پالايش كنيم و به خاطر وظيفه ببخشيم متعالي تر است. و اين مقدماتي لازم دارد كه بدانيم آنچه كه داريم از خداست و اگر پيش ما بماند مي گندد و فاني مي شود ولي انفاق آن، انجام تكليف و بارور نمودن و باقي نمودن آن است.
سوم: مقدار انفاق گاهي مقدار واجب و گاهي بخشش بيش از نياز و زماني انفاق رزق و سهم خويش «مما رزقناهم ينفقون; و گاه انفاق در تنگدستي و نداري».
(1)1 ـ سوره طلاق ، آيه 7.

ـ83ـ
وابسته به مقدار شناخت و ظرفيت و قدرت روحي است. كسي كه انفاق را از دست رفتن نمي داند و لطف خدا به خودش و وجود نيازمندان را مي بيند به نگاه برتر اقدام مي كند.
چهارم: چگونگي انفاق، در انفاق بايد به نحوي باشد كه فقير بت پرست و متعلق و چاپلوس بار نيايد و ذليل و خوار هم نشود و خود انفاق كننده هم مواظب باشد دچار منت گذاري يا اذيت و ريا و عجب نشود كه ثوابش باطل گردد.
پنجم: با بررسي، مصرف بهتر يافته شود، اگر نتوانست مشورت كند و يا از خداوند راهنمايي بخواهد چنانكه در دعاي اما سجاد((عليه السلام)) آمده است به من كمك كن كه امكان را در مورد غير مستحق مصرف نكنم.
ششم: موانع انفاق، بخل و ضعف و ترس است كه با مطالعه در اطراف بدي بخل و تمرين و توكل بر خدا و اميد به پاداش و جايگزيني او و داستانهاي انفاق بزرگان، انسان را مي سازد و موانع را رفع مي كند.
هفتم: وسعت انفاق، انفاق گاهي در هم و پول و گاه قدم و خدمت كردن و از اعتبار و آبرو و مايه گذاشتن و گاه قلم يعني كار فكري و مشورت دادن و هدايت ديگران و شفاعت را شامل مي شود.
در روايات، اقدام پنهاني و سريع و مقدم داشتن دوستان و خويشان فقير و يا حتي گاهي به كساني كه به ما بدي كرده اند توصيه مي شود. كه زمينه بحث را به درازا مي كشاند. براي تفصيل بيشتر به دو سه كتابي كه در اين باره نوشته شده مراجعه شود.

(بخش پاسخ به سؤالات )

ـــــــــــــــــــــ
(1)1 ـ دعاي مكارم الاخلاق.

ـ84ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.